مذهبی, علمی و فرهنگی
مذهبی, علمی و فرهنگی

مورد اول: خراشیدن آسان  

apple-iphone-5-phone-review-27.jpg

خیلی زود بعد از رسیدن بسته‌های پستی آیفون 5، بعضی خریداران اشاره کردند که به محض خارج کردن تلفن جدیدشان از جعبه، با خراش‌هایی در پشت یا کناره‌های آن مواجه شده‌اند. بعضی‌ها گفتند که تعویض جنس بدنه پشتی از شیشه به آلومینیوم آنودیزه، به خصوص در مورد آیفون مشکی، باعث می‌شود به آسانی خش‌های بد منظره‌ای روی دستگاه بیافتد.

بدنه آیفون 5 درست مثل آیپد و مک‌بوک های اپل از یک شمش یکپارچه آلومینیومی ساخته می‌شود. تحلیلگر IHS آقای کوین کلر می‌گوید: «مشکل اینجا ست که آلومینیوم ذاتاً فلز نرمی است.» آلومینیوم بدنه آیفون، بعد از اینکه شکل اصلی خود را یافت از طریق فرآیند آنودیزاسیون، که شامل آبکاری برای افزودن رنگ به آن است، به یکی از دو رنگ سفید یا مشکی در می‌آید ولی مشکل این است که هیچ روکش محافظی بر روی رنگ قرار نگرفته: «ما با فلز لُخت طرف هستیم. به آسانی خش بر می‌دارد. می‌شود با کلید یا هر چیز دیگری آن را خش خشی کرد.»

این، در مورد آیپد و مک‌بوک مشکلی به وجود نمی‌آورد ولی کاربران آیفون را مدام در کنار سایر اشیا، در جیب یا کیف می‌گذارند به همین خاطر به طور فزاینده‌ای روی بدنه آن خش می‌افتد و این از نظر کاربران یک مشکل بزرگ است. کایل وینز از iFixit می‌گوید: «من در اصل از این ایده که فلز به مرور زمان فرسوده و رنگ اصلی‌اش پیدا شود خوشم می‌آید، برای همین با خراش‌ها مشکلی ندارم.» ولی آیا همه همین‌طور هستند؟ معلوم است که نه. ‌

این یک مشکل ذاتی در بدنه آیفون 5 است و به نظر می‌رسد تنها راه برای بر طرف کردن آن استفاده از فلز‌های مرغوب‌تر مثلاً تیتانیوم یا آلیاژ "فلز مایع" باشد. ولی اگر کسی باشید که فقط آیفون می‌خواهید و دیگر هیچ، یا باید با خش‌ها کنار بیایید یا اینکه از کیس‌های محافظ استفاده کنید. البته این مشکل در آیفون 5 سفید به چشم نمی‌آید، پس می‌توانید نیم‌نگاهی هم به آن رنگ داشته باشید.

 

مورد دوم: تراژدی نقشه iOS 6  

berlinios-6.jpeg

می‌خواهید به برلین بروید؟ به تصویر بالا نگاه کرده و شک نکنید، جایش در نقشه بالا به خوبی توسط اپل مشخص شده، قطب جنوب!

نقشه آیفون 5 یک مشکل واقعی و جدی است که حتی مدیر عامل اپل را هم به یک عذرخواهی رسمی -هر چند فرمالیته- وادار کرد. این نقشه، به احتمال زیاد مهمترین مشکلی است که خریداران آیفون 5 با آن روبرو هستند. حتی دارندگان سایر محصولات اپل هم از دست آن در امان نیستند.

مشکلات اپل مپز را می‌توان به این صورت بر شمرد؛ تصاویر سه بُعدی و ماهواره‌ای خراب یا دارای اعوجاج؛ سیستم هدایت مسیری که آدرس‌های غلط می‌دهد؛ اطلاعات تاریخ گذشته درباره فروشگاه‌ها و غیره؛ عدم ارائه مسیر حرکت به سوی مقصد که گوگل مپز این ویژگی را دارد.

مشکل آنقدر جدی است که بعضی از کاربران دستگاه‌های قدیمی‌تر، از به روز رسانی به iOS 6 خودداری کرده‌اند. کایل وینز از iFixit می‌گوید: «نقشه واقعاً مشکل بزرگی است. من تا ارائه اپلیکیشن نقشه گوگل از به روز رسانی خودداری می‌کنم.» تا آن زمان، تنها راه اکتفا به نقشه‌های تحت وب است.

 

مورد سوم: رنگ بنفش در عکس‌های رو به منبع نور  

purple_flare_iphone5.jpg

می‌خواهید یک عکس از آسمان بعد از ظهر بگیرید و با اینستاگرام به اشتراک بگذارید ولی بَنگ! نتیجه‌اش می‌شود یک عکس که انگار با فیلتر بنفش ویرایش شده.

علت بروز این مشکل می‌تواند هر چیزی باشد، از اختلال به خاطر نور UV یا IR گرفته تا مشکلاتی که ممکن است در فرآیند ثبت دیجیتالی عکس بروز کند، یا حتی لنزهای آنتی رفلکس یا نورگیری بیش از حد دوربین. این مشکل فقط مختص دوربین آیفون 5 نیست بلکه خیلی از دوربین‌های دیجیتال هم از آن رنج می‌برند.

در مورد آیفون 5 بعضی‌های اشاره کرده‌اند که علت بروز مشکل، حذف فیلتر IR است که باعث می‌شود بی‌نظمی‌های بنفش موجود در عکس‌های آن از عکس‌های آیفون 4S بیشتر باشند. البته می‌شود شیشه محافظ که از جنس یاقوت کبود است را هم سرزنش کرد.

در بعضی از تست‌ها آیفون 5 از نسل قبلی خود بهتر عمل کرده و در برخی خیر. ولی در تستی مشابه که بر روی آن، گکلسی اس 3، آیفون 4S و اچ تی سی وان ایکس صورت گرفته، آیفون 5 بدترین نمره را از این بابت دریافت کرده. آیا باید خیلی از بابت این مشکل نگران بود؟ نه، گاهی بروز می‌کند و گاهی هم نه، ولی این می‌تواند بهانه خوبی برای تعویض تلفن باشد.

 

مشکل چهارم: انتشار نور از درز لبه تلفن  

iPhone-5-Light-Leak.jpeg

به نظر می‌رسد این مشکل که برای اولین بار در انجمن گفتگو سایت Macrumors مطرح شد، در مدل سفید آیفون 5 بیشتر به چشم بخورد تا مدل مشکی. پارسال هم دارندگان آیفون 4S سفید مورد مشابه آن را گزارش کرده بودند.

این مورد در بین سایر مشکلات خیلی کوچک تلقی می‌شود چون به احتمال زیاد ناشی از مشکل ساخت آیفون خریداری شده است. بنابراین قطعاً می‌شود با رجوع به فروشگاه، به تعویض دستگاه و دریافت یک تلفن فاقد این نقص اقدام کرد.

 

مشکل 5: خطوط تصادفی در کیبورد  

347571662_640.jpg

یکی دیگر از مشکلات گزارش شده، به وجود آمدن نقص‌های کوچک پیکسلی در کیبورد آیفون 5 است که موقع وارد کردن رمز Apple ID بروز می‌کنند. یعنی موقع تایپ، خطوط افقی روی کیبورد به نمایش در می‌آیند. در اپلیکیشن اپل استور هم این مورد دیده شده.

بعضی‌ها این مشکل را با به کار بردن تیترهایی نظیر "مشکل بزرگ نمایشگر آیفون 5" زیاد از حد گُنده کرده‌اند حال آنکه اصلاً ربطی به نمایشگر ندارد و یک مشکل نرم افزاری است که احتمالاً با ارائه آپدیت برای iOS رفع خواهد شد.

 

مشکل 6: ایراد در وای-فای  

iphone-5-wireless-2.jpg

این اولین باری نیست که یکی از دستگاه‌های ساخت اپل دچار خود در گیری از نوع وای-فای می‌شود. ولی قضیه از آنجایی سر و صدا به پا کرده که به ناگاه میلیون‌ها آیفون 5 در دست مشتریان قرار گرفته و آنها هم انتظار دارند همه چیز -طبق ادعای اپل- بی‌نقص کار کند.

گویا این مشکل نیز نرم‌افزاری است چون خیلی از دستگاه‌های قدیمی آپدیت شده به iOS 6 نیز به آن دچار شده‌اند و بعد از بازگشتن به iOS 5 دوباره بدون مشکل کار کرده‌اند. غیر از عدم اتصال به شبکه وای-فای یا کندی در ارسال و دریافت داده‌ها، مشکل دیگری نیز وجود دارد و آن، عدم اتصال به وای-فای در زمانی است که کاربر مشغول استفاده از شبکه مخابراتی برای دریافت داده‌ها است.

البته این مورد آخر با ارائه آپدیتی برای اوپراتور Verizon رفع شده ولی هنوز آپدیت جهانی از راه نرسیده و مشخص نیست آیا تمام مشکلات را رفع خواهد کرد یا خیر.


منابع: نارنجی , wired , cnet


ارسال در تاريخ دو شنبه 10 مهر 1391برچسب:, توسط حسین شاه پوری